Ερωτηματολόγιο Ευτυχίας Elif Shafak, Συγγραφέας




Γράφει: Κατερίνα Τσεμπερλίδου

Αναδημοσίευση από το www.tsemperlidou.gr

  • Ποια είναι για σένα η απόλυτη έκφραση ευτυχίας;
Δεν ξέρω τι είναι η απόλυτη έκφραση για ο,τιδήποτε. Για μένα, η ζωή είναι μια συνεχής διαδικασία μάθησης. Δεν σκέφτομαι με απόλυτες έννοιες. Προτιμώ να σκέφτομαι με μικρά βήματα, να συγκεντρώνομαι στο τώρα και να συνεχίζω να μαθαίνω.
  • Η ευτυχία πηγάζει από μέσα μας ή έρχεται από εξωτερικούς παράγοντες;
Πρώτα και κύρια έρχεται από μέσα μας. Η ευτυχία είναι μια αντίληψη, ο τρόπος που βλέπουμε (τη ζωή). Εξαρτάται από το πώς μεταφράζουμε τα πράγματα γύρω μας. Όμως ταυτόχρονα, οι εξωτερικοί παράγοντες είναι επίσης σημαντικοί. Για κάποιον που υποφέρει από πείνα ή βασανιστήρια στη φυλακή ή από εμφύλιο πόλεμο, πώς μπορούμε να μιλάμε για την ευτυχία σαν ένα αφηρημένο ιδανικό; Επομένως, θα έλεγα 45% από μέσα μας και 45% από εξωτερικούς παράγοντες.
  • Είσαι αποφασισμένος να δίνεις ευκαιρίες στον εαυτό σου να ζει ευτυχισμένα;
Όταν κάνω ένα βήμα μπροστά στη ζωή, φυσικά και θέλω να μου φέρει θετικά αποτελέσματα. Αλλά η ευτυχία δεν είναι ένα ιδανικό που έχω συνεχώς στο μυαλό μου. Πιστεύω ότι η ευτυχία είναι το αποτέλεσμα, όχι ο σκοπός. Δεν ξεκινάς να κάνεις κάτι για να είσαι ευτυχισμένος. Το ξεκινάς και αν σε κάνει ευτυχισμένο, είναι μια υπέροχη ευλογία. Το να γράφεις, περιλαμβάνει πολλή κακομοιριά και κατάθλιψη. Αλλά μου αρέσει να γράφω φανταστικές ιστορίες. Με κάνει και ευτυχισμένη. Επομένως είναι μπερδεμένο.
  • Εάν δεν υπήρχε κριτική ή έπαινος, τι θα ήσουν σήμερα;
Δεν θα ήμουν εδώ που είμαι. Ο Γουώλτ Γουΐτμαν λέει: έχεις μάθει μόνο από αυτούς που σε θαυμάζουν και λένε καλά λόγια για σένα; Δεν έχεις μάθει κάτι από αυτούς που σε βλέπουν περιφρονητικά; Νομίζω ότι έχει τόσο δίκιο. Μαθαίνουμε και από αυτούς.
  • Πρέπει να υποφέρουμε για να γίνουμε σπουδαίοι;
Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υποφέρουμε. Όχι! Αυτό είναι υπερβολή. Αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι η ζωή, και εννοώ κάθε ζωή είναι μια ιστορία. Και κάθε ιστορία έχει τα πάνω και τα κάτω της, σκοτεινά και φωτεινά σημεία, χαρές και λύπες. Αλλιώς θα ήταν πολύ βαρετή.
  • Πώς θέλεις να επηρεάζεις και ποιόν;
Είμαι μια αφηγήτρια. Η δουλειά μου ευδοκιμεί στη φαντασία. Η φαντασία μου είναι η βαλίτσα μου. Πιστεύω ότι οι ιστορίες μπορούν να μας συνδέουν πέρα από τα όρια. Είναι μια αρχαία τέχνη και παγκόσμια. Ανήκει στην ανθρωπότητα.
  • Για ποιο λόγο εργάζεσαι;
Για την αγάπη μου για τις ιστορίες
  • Ποιο είναι το πιο αφελές πράγμα που πίστευες παλιότερα;
Ότι ήμουν το κέντρο του σύμπαντος
  • Αν είχες ένα βάθρο, ποιον θα έβαζες επάνω;
Ένα βουβό πρόσωπο που δεν μπορεί να μιλήσει. Αυτή η σιωπή θα μπορούσε να είναι φυσική. Ή μη φυσική. Μερικές φορές οι άνθρωποι σιωπούν επειδή είναι μειονότητα. Ωθούνται στα περιθώρια της κοινωνίας. Μερικές φορές οι άνθρωποι σιωπούν γιατί καταπιέζονται. Θα ήθελα να ανεβάσω στο βάθρο κάποιον που δεν έχει φωνή και να τον ακούσω
  • Είσαι εξαρτημένος από κάτι θετικό;
Ναι πράγματι. Στο να λέω ιστορίες. Είμαι εθισμένη σε αυτό. Όπως και σε άλλα πράγματα, έχω πράγματι μια σειρά από εθισμούς.
  • Ποιο μότο, σκεπτικό, νόμο ή παγκόσμια σοφία θα ήθελες να καταργήσεις;
Υπάρχει μια παλιά Τούρκικη παροιμία που θα ήθελα να καταργήσω. «Κάθε πρόβατο, είναι κρεμασμένο από τα ίδια του τα πόδια». Το οποίο σημαίνει ότι ο καθένας μας είναι μόνος του σε αυτό τον κόσμο και έχει το δικαίωμα να είναι εγωιστής γιατί κανένας δεν μπορεί να βοηθήσει κάποιον άλλο. Κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Θεωρώ ότι είναι ένα απαίσιο μότο.
  • Τι θα μάθαινες σε ένα παιδί για το χρήμα;
Προσπαθώ να μάθω στα δικά μου παιδιά να μην υλιστές. Ούτε τα παιδιά, ούτε οι ενήλικες θα πρέπει να εξαρτώνται τόσο από τα χρήματα. Και πόσο το θυμόμαστε αυτό, είναι μεγάλο ερώτημα για όλους μας.
  • Τι προσπαθείς να ανακαλύψεις;
Τον εαυτό μου στο σύμπαν, το σύμπαν στον εαυτό μου.
  • Ποια πράσινη καθημερινή συνήθεια ακολουθείς για το καλό όλων;
Περπατάω συνεχώς. Δεν είμαι μεγάλος λάτρης των αυτοκινήτων.
  • Για τι πράγμα είσαι ευγνώμων;
Για τόσα πολλά
  • Μπορείς να συγχωρείς;
Γενικώς μπορώ, αλλά δεν μπορώ να υποστηρίξω ότι μπορώ πάντα
  • Tι σου δίνει χαρά;
Το γράψιμο, το διάβασμα, η αγάπη, Και πάλι η αγάπη.
  • Τι συμβουλή θα έδινες, αν είχες την ευκαιρία, στο νεότερο εαυτό σου;
Να ενδιαφέρεται λιγότερο για το τι λένε ή σκέφτονται οι άλλοι άνθρωποι. Εάν νοιαζόμαστε λιγότερο για τις κρίσεις των άλλων ανθρώπων είμαστε πιο ελαφροί, πιο ελεύθεροι.



Ερωτηματολόγιο: Κατερίνα Τσεμπερλίδου


Το blog ευχαριστεί τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος για την επικοινωνία με τη συγγραφέα



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑΛΚΥΟΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ (ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ)

ΜΟΝΑΞΙΑ

ΝΟΣΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΚΙΝΣΟΝ